HOLD MEG, SLIPP MEG
For familier med tenåringer
Kurset «Hold meg – slipp meg» foregår over ca. 12 timer pluss et møte med tenåringen, med foreldrene alene og familien samlet. Det er utviklet for å hjelpe familier med å opprettholde, forbedre eller reparere relasjonen til sine barn gjennom den turbulente tenåringsperioden.
Programmet er basert på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi og praksis, som bygger på ideen om at trygg tilknytning mellom familiemedlemmer alltid er mulig, selv i denne utviklingsmessig utfordrende fasen. Kurset støtter omsorgspersoner og ledere i familien i å bli trygge på sin rolle som en solid «base» for alle familiemedlemmene – også når tenåringene forsøker å «bryte seg fri».
«Hold meg, slipp meg», utviklet av Drs. Nancy og Paul Aikin bygger videre på «Hold meg» et vellykket kurskonsept utarbeidet av Dr. Sue Johnson, for par. Kurset tar utgangspunkt i menneskets naturlige behov for tilknytning og forklarer hvordan konkurrerende behov for tilhørighet i oppveksten kan skape utfordringer for alle involverte. Det bygger også på nyere forskning om nevrologiske endringer i tenåringshjernen, som gir ny innsikt i atferden foreldrene ofte må håndtere – som risikotaking, mistrivsel på skolen, humørsvingninger, kjedsomhet og avvisning av de som er nærmest.
Den norske utgaven av materialet er utarbeidet med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), som også promoterer kurset. Det har fått svært gode evalueringer fra foreldrene som har deltatt og brukes nå i flere kommuner over hele Norge.
Jeg tilbyr kurs og veiledning for fagfolk og miljøer som ønsker å ta materialet i bruk.
HOLD MEG, LA MEG VÆRE MEG
Et 12 timers nett-basert kurs for å styrke relasjoner mellom voksne barn og deres foreldre
«Hold meg, la meg være meg» er et kursopplegg som er utviklet spesielt for voksne barn og deres foreldre. Opprinnelig utviklet av Dr’s Nancy og Paul Aikin i USA, og bygger på ideene til Dr. Sue Johnson, en pioner og grunder av Emosjonsfokusert terapi og praksis. Opplegget er det nå oversatt og tilpasset norske forhold.
Bakgrunnen for dette kursopplegget er en økende tendens som jeg mener fortjener oppmerksomhet. Vi ser i dag nærmest en epidemi av voksne barn som enten tar avstand fra, eller i noen tilfeller bryter helt med, sine foreldre. Dette fenomenet er ikke bare individuelt, men peker på noe dypere som skjer i samfunnet vårt. Jeg tror dette er et symptom på en fragmentering av det tradisjonelle grunnlaget for vår identitet og stabilitet. Familie, som historisk sett har vært en grunnpilar i vår følelsesmessige og sosiale tilknytning, svekkes som en kilde til trygghet og fellesskap.
Målet med dette kursopplegget er derfor å styrke forståelsen og relasjonen mellom generasjonene. Det gir voksne barn og deres foreldre en mulighet til å utforske sine egne historier, forene ulike perspektiver og kanskje finne en vei tilbake til hverandre. Det er mitt håp at dette kan bidra til å bygge bro over avstanden som mange opplever, og i forlengelsen styrke både individer og samfunn. Ved hjelp av teori, tilrettelagte øvelser, strukturerte familiesamtaler og støtte fra andre i samme situasjon, får deltagerne hjelp til å forstå og forholde seg til (sine relasjoner med) de andre i familien på en friere, tryggere og mer positiv måte.
Noen uttalelser fra familier som har deltatt på kurset:
En datter:
«For meg var de godt å være i et rom sammen med min mor, i en trygg for, sammen med en støttende terapeut. Et rom jeg kunne uttrykk meg autentisk, og lytte med hele meg. Akkurat det jeg trengte, takk!»
Hennes mor:
«Min datter og jeg har hatt det anstrengt forhold i noen år, men i dag fikk jeg en hyggelig melding fra henne og nå gleder jeg meg til å komme hjem for å få en skikkelig god klem. Så ja, et flott kurs og dyktige medhjelpere.»
En mor som har mistet kontakt med sin datter:
«Kurset ble ledet på en trygg og god måte, med respekt for hvor mye den enkelte ønsket å dele. Jeg opplevde meg sett og hørt i mine delinger, både fra kursleder, medhjelpere og andre deltakere. Det ble skapt et trygt digitalt rom som var god å være i, et frirom i en ekstremt vanskelig tid (for meg) og mange andre. Og de har gitt meg nytt håp og kraft til å stå i, jobbe hardere, og ikke gi opp.»
Jeg tilbyr kurs og veiledning for fagfolk og miljøer som ønsker å ta materialet i bruk. Klinkk på denne lenken for mer informasjon.